The exhibition wants to be a reflection on the labile border between reality and fiction.
In a world in which everything becomes representation, where the reality is endlessly reproducible through screens, we are completely immersed in a space hyper-real argues Jean Baudrillard. This term refers to the virtual or unreal nature of contemporary culture in an age of mass communication and mass consumption. We live in a world dominated by simulated experience and feelings, Baudrillard believes, and have lost the capacity to comprehend reality as it really exists. We only experience prepared realities - edited war footage, meaningless acts of terrorism, the destruction of cultural values and the substitution of "referendum." In Baudrillard's words: "The very definition of the real has become: that of which it is possible to give an equivalent reproduction. . . The real is not only what can be reproduced, but that which is always already reproduced: that is the hyperreal… which is entirely in simulation."
Simulation is no longer that of a territory, a referential being or a substance. It is the generation by models of a real without origin or reality: a hyperreal. The territory no longer precedes the map, nor survives it. Henceforth, it is the map that precedes the territory - precession of simulacra - it is the map that engenders the territory and if we were to revive the fable today, it would be the territory whose shreds are slowly rotting across the map. It is the real, and not the map, whose vestiges subsist here and there, in the deserts which are no longer those of the Empire, but our own. The desert of the Real itself.
The work presented in the exhibition by Marco Giani, Italian artist who lives and works in Berlin, plays on the border between the reality and simulation: altered photographs, videos and objects belonging to the sphere of reality they become something else.. Where does the fiction ends and starts the real? What's more real then an image sourced from the web?
Elena Bellantoni, Italian artist who lives and works in Berlin, works on the idea of playing with images sourced from fashion newspapers. The artist presents a series of models portraits, is a work on the view. "The gaze" becomes the threshold for the access to another reality, a sort of Alice passing through the Looking-Glass.
91mQ art project space www.91mq.org www.gallerymittwoch.com Landsberger Allee 54 10249 Berlin, Germany Opening times: Wednesday and Saturday 14:00 - 20:00 info91mq@gmail.com 0049/(0)163.5473412–0163.5452575
Is it Real?
La realtà è già scomparsa in certo modo, ma perché essa in fin dei conti, non è mai altro che l'effetto di uno stimolo, di un modello.
C'è un modello di realtà, un principio di realtà, che è stato costruito e che si può scomporre molto rapidamente. E' in effetti una sorta di costruzione quella che si è sgretolata sotto la spinta delle tecnologie moderne, delle nuove tecnologie in particolare. Ciò che viene chiamata la realtà virtuale ha senza dubbio un carattere generale e in qualche modo ha assorbito, si è sostituita alla realtà nella misura in cui nella virtualità tutto è il risultato di un intervento, è oggetto di varie operazioni. Insomma tutto si può realizzare di fatto, anche cose che in precedenza si opponevano l'una all'altra: da una parte c'era il mondo reale, e dall'altra l'irrealtà, l'immaginario, il sogno, eccetera. Nella dimensione virtuale tutto questo viene assorbito in egual misura, tutto quanto viene realizzato, iper-realizzato. A questo punto la realtà in quanto tale viene a perdere ogni fondamento, davvero si può dire che non vi siano più riferimenti al mondo reale.
I lavori presentati in mostra da Marco Giani, artista italiano che vive e lavora a Berlino, giocano proprio su questo crinale: fotografie alterate, video e oggetti che appartengono si alla sfera del reale ma che rimandano a un altrove forse ancora più visibile e tangibile; dove finisce la finzione, l’artifizio e inizia il reale? Cosa c’è di più reale di un oggetto riprodotto, di un’immagine presa dal web?
Elena Bellantoni, artista italiana che vive e lavora a Berlino, lavora sull’idea di riprodurre e modificare immagini prese dai giornali di moda. Bellantoni presenta una serie di ritratti di modelle, è un lavoro sullo sguardo. “The gaze” diventa la soglia per accedere ad una realtà altra, una sorta di Alice che attraversa lo specchio. 91mQ art project space www.gallerymittwoch.com www.91mq.org Landsberger Allee 54 10249 Berlino Germania Infos: 0049(0)163.5473412 info91mq@gmail.com Aperto mercoledì e sabato ore 15 – 19 Vernissage 3 settembre 2008 Mostra: 3 settembre/ 8 ottobre 2008
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